سلام و وقت بخیر عید همگی مبارک ان شاءالله به حق این روزا ان شاءالله حاجت روا بشین
#من_غدیری_ام
#غدیر_مسیر_سعادت
و چه خوشبختیم که شما رو داریم آقای خوبی ها….
امام علی علیه السلام همیشه هوام رو داشتن از وقتی که بابای مهربانم هم اسمونی شدن بیشتر به در خونش میرفتم حی درش رو میزدم شنیده بودم برا این حیدر میگن که حی درش رو برنیم حی حاجتمون رو میده گفتم حالا که بابا ندارم دیگه باید برام بابایی قربونش برم در اونایی میرفت که صداش نمیزدن چه برسه به من که هر روز باهاش در دام رو تقسیم میکردم 😔😔
دلم گرفتنی میگفتم ببین خدایا به خاطر بابام علی علیه السلام گریه نمیکنم تا عرشت به لرزه نیاد اخه هم مظلوم و هم بی بابا بودم
نیت کردم برا عید بزرگ غدی خم قدم ناچیزی هم شده به پاس تمام مردانگیش بردارم با پس انداز خودم که براش برنامه ریخته بودم قید خرید های خودم رو زدم 😍😍
به نیت مردانگی امام علی علیه السلام به چن بچه هایی که بابا نداشتن مث خودم کمک و کردم هم نقدی هم چن تا کیف و لباس خوشگل خریدم هدیه دادم
به چن نفر که نیازمند بودن قرض داده بودم و توان پرداختش رو نداشتن حلالشون کردم
برا خودم ی تسبیح گرفتم باهاش هر روز سال به عشق امام علی علیه السلام ذکر بگم و سعی کنم تا آخر سال چن تا از اخلاق بدی رو که دارم رو حذف کنم
دو هفته مونده به عید رفتم پرچم یا امیر المومنین گرفتم نصب کردم خونمون به اعضای بزرگوار خانواده قرار گذاشتیم تا عید غدیر هر کار خیری کردیم به نیت امام علی علیه السلام باشه
مامانم به نیت امام علی علیه السلام به 14تا خونه لبنیات احسان کرد در حد توانش
داداشم با ماشین خودش به اهالی روستامون خدمات رایگان ارائه میداد
کیک و میوه گرفتم پحش کردم به مهون ها
تو جایی رفتنی اگه کسی کمک نیاز داشت بار سنگینی داشت در حد توانم کمکش میکردم میگفتم نیازی به تشکر نیست به عشق امام علی علیه السلام انجامش دادم خوشحال میشدن
سلام مادر جانم الان این نامه رو که برایتان مینویسم میدانم که چشم های قشنگت این پستم را نمیخواند چون دسترسی به فضای مجازی ندارین اما این حرف دل ها را هرشب که سرم رو روی پای خسته و زحمتکشت میزارم میدانم که حسش میکنی مادرم هر وقت که سرم رو رو پاهایت میزارم دعاهایم مستجاب میشه اخه زیر پاهات بهشته سر به مقدس ترین نقطه دست به دعا میشم در نبود پدر مهربان آسمانیم خدا میداند که چه خون دل ها خورده ای کار هر کس نیست یک تنه 4 دختر کوچک و ی پسر کوچک رو بزرگ کند مادر جانم چقد من ثروتمندم با وجود شما بهترین و مهربانترین بنده خدا
مادر جانم چقد کلمه ها از وصفتان عاجزند
مادرم نمونه پدرم هستین وقتی که پدرم یادم می افتد دستانتان را فشار میدهم دل بی قرارم آرام میشود اخه اندازه پدرم تلاش میکنی ظرافت های زنانه ات را فدای فرزندانت کردی تا آب تو دلمان تکان نخورد شرمندام مادر که اوج جوانیت را عاشقانه نثارمان کردی مادرم درسته فرزند خوبی برایتان نبوده ایم اما همیشه با دیده محبت ما رو همراهی کردی جان دلم قربان موهای سفیدت شوم ممنون که انقد شیر مردین که وقتی روز پدر هم می شود باز هم دستت رو میبوسم میگویم روزت مبارک مادری که علاوه بر نقش مادری نقش پدری رو هم خوب ایفا میکنی
راستی مادر جانم میدانی که وقتی روز معلم می شود باز هم به شما تبریک میگویم درسته معلم رسمی نیستین اما اولین معلم زندگی من هستین
مادرم خودت میدانی روز پزشک که باشد پایت رو میبوسم اخه شما درسته مدرک پزشکی ندارید اما مرحم دل شکسته من هستین دکتر نرفته شما حالم رو درست میکنین
دستهای پینه بسته ات کاری میکنند که هزار قرص و دوا نمیکند… مادرم روز مهندس که می شود بازم خودت میدانی که باز پایتان را بوسه باران میکنم درسته مدرک مهندسی نداری اما از من ویرانه با حرف هایتان یک آدم نو می سازید
مادرم هنر نخوانده ای اما بهترین نقاش روی زمین هستی با یک کلام لبخندی روی لبهایم میکشی که هزار نقاش از پسش بر نمی آیند… مادر جانم کلاس موسیقی نرفته ای اما تار های صوتی قلبت محرک زندگی من هستش مادرم دوره های آشپزی رو طی نکرده ای تو کلاسای مجازی آشپزی هم نبود ای اما عطر و طعم غذاهایتان هوش از سرم میپراند….
و ی خاهشی دارم خاهشن به قلب مهربانت بگو که قرار نیس من راحیل دختر وسطیتون سربازی برم یا به ی کشور غریب دیگری بروم یا برای همیشه از پیشتون برم فقط اگه خدا قسمت کنه مثل همه من هم ی روزی باید مزدوج بشم قربانت شوم چرا وقتی خاستگار می آید افت فشار میکنی قندتون بالا میره دورت بگردم من….🤦♀️😂
مادر جانم روزت مبارک
#نامه_به_مادرم
#به قلم ناقص خودم
#مرد_عیار
گرچه خانه ما از نقره و آینه نبود، اماخسته ترین مهربانی عالم در آینه چشمان مردانه ات، کودکی هایم را بدرقه کرد تا امروز به معنای تو برسم
میخاهم بگویم…. ببخش اگر پای درخت حیاطمان،پنهانی غصه هایی را خوردی که مال تو نبود پدرم مرد تمام عیار میدانی چرا خدا برایت چهار تا دختر یا همان رحمت عطا کرد چون به آفریده خود اعتماد داشت به مرد بودنت یقین داشت این از اعلمیت خداست که 4تا گل را تقدیم شما کرد تا با دستان پینه بسته ات از ما حفاظت کنی و با قطره های الماسی که از جبین همیشه بر مُهر سرازیر میشد وجود ما را آبیاری کنی مگر میشود انسان انقدر مهربان بود مرد بودن سخت نیست فقط عشق میخاهد و تعهد به خانواده
ببخش اگر همیشه پیش از رسیدن تو، خواب بودم !اما امروز، بیدارتر از همیشه.
سایه ات کم میاد ای قامت بلند استوار؛
معیار های مرد عیار:
❤احترام به خانواده
❤اهل سازش
❤شجاع و با ایمان
❤متواضع
❤بهترین فرزند برای خانواده اش
❤بهترین پدر برای فرزندانش
❤بهترین مرد برای همسرش
❤سخت کوش
❤مرد واقعی مرد ارزش هاست
متن تولیدی✏به قلم راحیل فرزند عشایر از دیار مردان نجیب،مردان فداکار، مردان شهید پرور، مردان غیور، مردان پر تلاش، مردان خانواده دوست، مردان تمام عیار
از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله نقل شده است که حضرت فرمودند:
(در روز عید قربان هیچ عملی به اندازه قربانی کردن نزد خداوند محبوبتر و دوست داشتنیتر نیست)
و در روایت دیگر آمده است که حضرت فرمودند:
(برای صاحب قربانی به تعداد هر موی قربانی حسنه و نیکی نوشته میشود).(1)
برای روز عید قربان که روز بسیار شریفی است چند عمل مستحبی ذکر شده است که در ادامه میآید:
- غسل: در این روز مستحبّ مؤکدّ است و بعضی از علما آن را واجب دانستهاند.
- نماز عید: به همان صورت که در عید فطر ذکر شد، اما در این روز مستحب است، پس از نماز از گوشت قربانی افطار شود.
- خواندن دعاهایی که پیش از نماز عید و بعد از آن وارد شده و آن دعاها در کتاب(اقبال) آمده و شاید بهترین دعاهای این روز دعای 48 صحیفه کامله سجادیه باشد که اول آن (اللّهمّ هذا یوم مبارک) است و دعای 46 (یا من یرحم من لا یرحمه العباد) را نیز بخواند.
- خواندن دعای ندبه
- قربانی کردن است که مستحب مؤکد است.
- خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد، در پی 15 نماز که نخستین آنها نماز ظهر روز عید است،و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم و کسانی که در سایر شهرها هستند، پس از 10 نماز، از نماز ظهر عید تا صبح دوازدهم بخوانند و تکبیرات بر وفق روایت صحیح کتاب (کافی)این است:
(اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَی مَا هَدَانَا اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَی مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا أَبْلانَا)
و مستحب است تکرار این تکبیرات به دنبال نمازها به قدر امکان و خواندن آن پس از نمازهای مستحب.
درباره قربانی کردن در عید قربان آداب و ادعیههایی نیز وارد شده است، از جمله محمد بن بابویه نقل میکند:
امام علی علیه السلام بعد از رحلت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله هر سال دو قربانی (گوسفند) در روز عید قربان سر میبرید، یکی از طرف پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و دیگری از جانب خودشان و موقع قربانیکردن میفرمودند:
(بسم الله الرحمن الرحیم، وجّهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض حَنیفاً مسلماً و ما أنا من المشرکین، إنّ صلاتی و نُسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین، اللهم منک و لک؛ من با ایمان خالص روی به سوی خدایی آوردم که آفریننده آسمانها و زمین است و من هرگز (با عقیده) مشرکان نخواهم بود، همانا نمازم و عبادتم و زندگی و مرگم برای خداوند جهانیان است، بار خدایا (هر چه داریم) از جانب توست و بازگشتش نیز برای توست.)
و در موقع سر بریدن قربانی از جانب پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله می فرمود: (هذا من نبیک)(2)
در روایت دیگر از امام صادق علیه السلام وارد شده است که آن حضرت فرمودند:
(بعد از (رب العالمین) چنین بگویید: لا شریک له و بذلک امرت و انا من المسلمین، اللهم منک و لک بسم الله و الله اکبر، اللهم تقبل منی(3)؛ به من دستور داده شد که به خدای خود شریک قرار ندهم و من از مسلمانان هستم، خدا این از توست و به سوی توست، به نام خدا، خدای بزرگ، خدایا از من این عبادت (قربانی کردن) را بپذیر.)
پینوشتها:
1. ترمذی، سنن، بیروت، دارالفکر، 1403ق، ج 3، ص 26.
2. سید بن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، مکتب اعلام اسلامی، 1415ق، ج 2، ص 234.
3. همان، ص 234.
]]>
متأسفانه در عصر حاضر پیرایهها و وصلههای ناهمگونی بر دامن پاک و زیبای این انتخاب نیک و خداپسندانه یعنی ازدواج، زده شده است، از جمله ولخرجیها و تشریفات عقد و عروسی و… که گاه سرسامآور و تکاندهنده است.
حال به نحوة برگزاری مراسم عروسی دختر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و توصیههای پیشوایان دین علیهم السّلام در این زمینه را به اختصار اشاره می کنیم.
پیامبر با ازدواج امام علی علیه السّلام و حضرت زهرا(س) خط بطلان بر عقاید خرافی زمان خود کشید و سنّت خویش را بر سهولت و آسانی ازدواج قرار داد.
1. آن حضرت صلّی الله علیه و آله اتاق ام سلمه را برای شب عرسی علی و زهرا علیه السّلام برگزید.
2. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله به همسرانش دستور داد تا زهرا علیها السلام را مناسب شأنش!! آرایش کنند.
3. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله دامادش را موظف فرمود، طعام نیکویی برای اهل خود فراهم کند. البته پدر عروس تهیة گوشت و نان این عروسی را عهدهدار شد و تهیة روغن و خرما را به علی علیه السّلام وانهاد.
4. با فراهم شدن مقدمات پذیرایی، پیامبر صلّی الله علیه و آله آستین بالا زد و خرما را در میان روغن میآمیخت، آنگاه به علی علیه السّلام فرمود: هر که را میخواهی دعوت کن.[3]
5. به دستور پیامبر، مراسم عقد عروسی زهرا و علی در مسجد برگزار شد.[4] و به دستور و سفارش پیامبر صلّی الله علیه و آله بلال مردم را به سمت مسجد فراخواند،[5] تا مردم به صورت عملی شاهد شکلگیری ازدواج برترین زن جهان و برترین مرد پس از پیامبر صلّی الله علیه و آله باشند و از این شیوه الگوبرداری کنند.
با چنین نگرشی مسجد تنها جای روضهخوانی و مجالس عزا نخواهد بود، از پیآمدهای نیک این سنّت، تشویق مردم به استقبال از مساجد است. برگزاری مراسم ازدواج در چنین مکانهای مقدسی افزون بر این که گویای تقدس امر ازدواج میباشد، سبب جذب مردم به مکانهای مقدس است. البته باید حفظ حرمت و شأن مساجد نیز مورد توجّه قرار گیرد.
6. برگزاری مراسم ازدواج به صورت آشکار[6] مورد سفارش قرار گرفته است.
7. ولیمه دادن در عروسی امری مستحب و پسندیده است.
8. پذیرایی ولیمه از میهمانان در روز.[7]
سفارش شده ولیمه عروسی در روز داده شود تا آسایش کسی بهم نخورد. واقعاً انسان از این دقت و ظرافتی که در دستورات اسلامی به کار گرفته شده، لذت میبرد، رفتار ناشایستی که بعضی از مسلمانها در نیمههای شب به راه میاندازند و آسایش و رامش دیگران را نادیده میگیرند، چگونه قابل توجیه است؟!!
9. به عروسی در شب سفارش شده است.[8]
10. همراهی بدرقه عروس تا خانة داماد، در مراسم عروسی علی علیه السّلام و زهرا علیها السلام ، داماد پیش از عروس، فاطمه علیها السلام به دنبالش و پیامبر صلّی الله علیه و آله در پی فاطمه روان بودند و مهار مراکب زهرا علیها السلام به دست سلمان فارسی بود. عدّهای از زنان بنیهاشم، همسران پیامبر، زنان مهاجر و انصار همراه زهرا علیها السلام بودند.
11. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در شب عروسی حضرت زهرا علیها السلام به دختران عبدالمطلب و زنان مهاجرین و انصار سفارش کردند که همراه فاطمه علیها السلام باشند و خوشحال بوده و رجز بخوانند و تکبیر گویند و ستایش خداوند به جای آورند و از گفتن آن چه خوشنودی خداوند در آن نیست. بپرهیزند.
دختر و پسر جوانی که پیش از ازدواج با هم به توافق رسیدهاند و افق فکری و فرهنگی خویش را نزدیک به هم یافتند، میتوانند در نحوة برگزاری مراسم نیز به توافق برسند و در صورتی که اطرافنیان در صدد برگزاری نامطلوب مراسم برآمدند، آنان را از هدف و برنامة خویش آگاه سازند و به آنان بفهمانند که حاضر نیستند به خاطر خوشگذرانی عدّهای انگشتشمار اولین برگ زرین از عمر مشترکشان را با گناه آلوده نمایند.
نکتة سوم اینکه عروس و داماد سعی کنند مجلس زنانه را از مردانه کاملاً جدا کنند تا از اختلاط مرد و زن در منازل خصوصی، تالار و سالنهای عمومی جلوگیری نمایند. از پخش آواز، غنا و موسیقیهای غیرمشروع دوری کنند. در فیلمبرداری و عکاسی مراعات حدود شرعی شده هرگز والدین عروس و داماد و خود زوجین شقاوت خویش را با برانگیختن خشم خداوند در نخستین روز شکلگیری زندگی خود سبب نشوند.
پیشنهاد میشود در برگزاری این مراسم از مداحان و مولودیخوانها دعوت شود، تا با خواندن اشعاری نغز، پربار و عبرتآموز، مایة پند و اندرز حاضرین گردد نه مایة بیخبری وآلوده شدنشان به گناهان. دعوت از سخنرانانی که در این زمینه میتوانند جمع حاضر را شاد و خندان نگاه دارند، اجرای نمایش کمدی، گفتن جوک و لطیفههای خندهدار و… نیز از جمله راهکارهای دیگر نشاط در مجالس عقد و عروسی است.
معرفی منابع برای مطالعة بیشتر:
1. مجید رشیدپور، مراحل ازدواج در اسلام، (تهران: انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، 1368).
2. محمد محمدی اشتهاردی، ازدواج آسان و شیوة همسرداری، (قم: نبوی، 1371).
3. مجید رشیدپور، روانشناسی ازدواج در اسلام، (تهران: انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، 1365).
[1] . الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج 20، ب 11، ح 24908، ص 17؛ یعقوب کلینی، کافی ج 5، ح 2، ص 328؛ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ب2، ح 4342، ص 383.
[2] . یعقوب کلینی، الکافی، جامعالشرایط 5، حجاب 3، ص 329.
[3] . ر. ک: شیخ عباس قمی، بیت الاحزان فی ذکر احوالات سیده نساء العالمین فاطمه الزهراء، (قم: انتشارات سیدالشهدا، 1404 ق)، صص 35 33؛ محمدی اشتهاردی، ترجمة بیتالاحزان، صص 59 - 58.
[4] . همان، ص 5.
[5] . رک: محمد محمدی اشتهاردی، ازدواج و شیوة همسرداری از دیدگاه اسلام، (تهران، انتشارات کتاب یوسف، 1378)، ص 5.
[6] . النوری الطبرسی، مستدرکالوسائل، ج 14، ب 43 ح 16523 و ح16500، ص 213.
[7] . الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج 20، ب 37، ح 25114، ص 91.
[8] . همان، ج 17، ب 31، ح 2240، ص 80.
( اندیشه قم )
]]>قرآن و به تعبیری اسلام، برنامه منسجمی برای این جهت از زندگی بشر دارد. (همان گونه که در سایر مسائل نگاه جامع وجود دارد) مساله ای که از یک سو، توالد و تناسل بشر در آن قرار دارد و از سویی نیاز غریزی انسان را تامین می کند و از سویی نیز اولین و مهمترین کانون اجتماع را تشکیل می دهد و اولین حلقه تربیتی نیز هست.
بیان کامل تمام ابعاد این مساله، بسیار فراتر از این مجال است و آیات آن نیز بسیار است. آیاتی که به ازدواج ترغیب و تشویق می کند، آیاتی که حقوق زن و شوهر را تبیین می کند، آیاتی که مربوط به فرزندان است. آیاتی که تخطی کنندگان از مسیر صحیح ازدواج را توبیخ کرده و مجازات آن ها را تبیین می کند، ایاتی که با بیان لزوم عفت و حجاب، عطش های بی جا را ریشه کن می کند. آیاتی که آفت های کانون خانواده را مورد بررسی قرار می دهد و راهکارهایی برای حل معضل تبیین می کند و … حتی آن جا که قرآن از نفس اماره می گوید، به این مساله گره می خورد، چون تمام ابعاد بشر به یکدیگر مرتبط است و تغییر در هر گوشه ای، ما را با معادله ای جدید مواجه می کند.
بنابراین ضمن توجه دادن به این سیستم منسجم و یک پارچه باید گفت که ازدواج در قرآن بسیار مورد ترغیب و تشویق قرار گرفته است:
1. (وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛[نور/32] مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد خداوند گشایش دهنده و آگاه است).
2. (وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم/21] و از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند).
3. (وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتامی فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنی أَلَّا تَعُولُوا؛[نساء/3] و اگر می ترسید که [به هنگام ازدواج با دختران یتیم] عدالت را رعایت نکنید [از ازدواج با آنان چشم پوشی کنید و] با زنان پاک [دیگر] ازدواج کنید دو یا سه یا چهار همسر و اگر می ترسید عدالت را [در باره همسران متعدد] رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید و یا از زنانی که مالک آنهایید، استفاده کنید. این کار از ظلم و ستم بهتر جلوگیری می کند).
همچنین علاوه بر آیات، روایات بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد چنان که از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله نقل شده است: (هر کس ازدواج کند، به درستی که از نصف دینش پاسداری کرده است).[1]
یا اینکه ایشان فرموده اند: (ما بنی بناء فی الاسلام احب الی الله عز و جل من التزویج؛[2] هیچ بنایی در اسلام محبوبتر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است.)
بنابراین کوچکترین تردیدی در جایگاه عالی ازدواج در نگاه اسلام از منظر اخلاقی و اجتماعی نیست. هر چند ممکن است در بعضی از آئین ها، این پیوند را مقدس نداند و پرهیز از آن را نیکو بشمارند! مانند راهبان مسیحی که از نظر ما راهی صحیحی نمی روند.
[1]. وسائل الشیعه، ج 14، ص 5.
[2]. وسائل الشیعه، ج 14، ص 3.
]]>